Pada hari isnin yang lalu saya ada menulis peri pentingnya pengusaha makanan memiliki sebuah blog yang berkaitan dengan produk atau syarikat pengeluaran makanan yang anda usahakan.
Mungkin sebahagian usahawan dah ada blog namun ada juga yang mengeluh kerana tiada pelawat ataupun pembaca yang singgah membaca blog mereka.
Oleh itu hari ini saya nak kongsikan 2 tips bagaimana anda boleh meningkatkan pengunjung dan pembaca keblog perniagaan anda..
Terdapat tujuh kaedah yang terbukti untuk membina pembaca setia untuk blog anda.
Semuanya bermula dengan menentukan tujuan atau matlamat, blog anda.
Kemudian, selepas anda mempunyai blog yang menambah nilai hidup manusia, anda perlu mendapatkan beberapa ramai mungkin pelawat (trafik) ke blog anda untuk menentukan kejayaan blog tersebut.
Berikut adalah tujuh tips untuk membantu anda membina pembaca setia untuk blog anda:
Tip # 1: Menyediakan kandungan yang berkualiti (Quality Content)
Apakah kandungan yang berkualiti?
Kualiti kandungan blog anda secara langsung berkaitan dengan sejauh mana anda telah mengenalpasti pembaca ideal anda.
Contohnya, adakah pembaca blog anda golongan pelabur hartanah muda?
Teknik penulisan blog anda akan berbeza dengan blogger yang menulis untuk pembaca blog gossip artis.
Penulis blog yang berjaya hendaklah memenuhi citarasa, minat dan isu-isu terkini yang berkaitan dengan pembaca ideal anda.
Jika anda membuat blogpost yang mereka suka dan ingin kembali ke blog anda untuk membaca,
anda mempunyai kandungan yang berkualiti.
Perkara kedua ialah untuk mengekalkan topik yang sama kepada penonton anda dan gaya bahasa blog anda.
Jika orang membaca blog anda, ia adalah kerana mereka suka topik anda dan gaya bahasa anda.
Cuba untuk tidak menyimpang dari topik yang biasa anda gunakan dan kekalkan gaya bahasa anda.
Jadi, pembaca blog anda akan datang kembali ke blog anda dan mengharapkan anda memberikan kandungan yang berkualiti untuk tatapan mereka.
Tip # 2: Post di Blog dengan kerap
Jika anda tidak mengemaskini blog anda dengan kearp, pembaca blog akan berpindah ke blog lain.
Terdapat terlalu banyak blog di luar sana bersaing untuk perhatian pembaca. Pembaca blog akan pergi di mana mereka boleh mendapatkan info yang mereka mahu.
Blog yang berjaya memerlukan komitmen masa anda. Apabila anda memulakan blog dan ingin untuk menangkap penonton, anda perlu bersedia untuk menulis blog post setiap hari.
Dengan cara ini, pembaca blog anda pun akan datang ke blog anda setiap hari, macam penagih yang ketagihan info.
Ini bermakna anda juga harus cuba untuk pos pada masa yang sama setiap hari,contohnya pada pukul 9 pagi.
Pembaca anda akan membiasakan diri dengan jadual anda dan memeriksa blog anda pada masa yang sesuai. Yang penting, anda konsisten dengan jadual blog posting anda.
HINT: Ramai orang baca blog masa waktu kerja. Jadi, kalau post pukul 9 pagi secara konsisten, blog anda mungkin akan jadi antara website pertama yang mereka buka apabila sampai di pejabat. :)
Oleh kerana anda kini mempunyai kandungan yang berkualiti dan jadual tetap posting, sudah tiba masanya untuk memandu pembaca ke blog anda.
Teknik word-of-mouth atau viral marketing akan berlaku secara automatik apabila anda ada kandungan yang berkualiti dan jadual posting yang tetap.
Apa itu word-of-mouth? Maksudnya, pembaca blog anda akan memberitahu pada rakan-rakan mereka tentang blog anda, menyebabkan pembaca blog anda bertambah dari hari ke hari.
Nak tahu bagaimana Bagaimana kisah seorang Newbie Yang Tidak Dikenali Bertukar Daripada Penulis Blog Biasa-Biasa Sahaja Kepada Selebriti Pakar Yang Kaya Dan Berjaya dalam masa 8 bulan sahaja?
Segala rahsia beliau akan terbongkar di sini: KLIK
SINI
Jumpa lagi