Saturday, January 30, 2010
Tempat Nak Jual Produk
Hari ini saya nak kongsi sedikit tempat - tempat dimana kita boleh jual atau pasarkan produk - produk makanan yang telah kita buat dengan menggunakan teknologi makanan. Kekadang dengan ilmu teknologi makanan yang kita pelajari kita dapat buat bermacam - macam jenis produk makanan namun bila kita nak jual produk ini, kita menemui jalan buntu.
Bila kita berbicara tempat nak jual ini, kita juga perlu lihat jenis produk serta teknologi makanan apa yang terlibat yang telah kita gunakan untuk membuat produk makanan ini.Sebagai contoh jika kita dengan kemahiran teknologi makanan kita buat makanan sejukbeku atau lebih dikenali sebagai frozen food yang perlu gunapakai peti ais untuk disimpan atau untuk dipamerkan semasa jualan, maka jika kita nak jual dipasar malam dan pasar tani adalah tempat yang kurang sesuailah. Kecuali kita ada generator dan bawa peti ais kesana lalu sambung ke peti ais yang kita bawa dipasar tani atau pasar malam itu. Oleh itu jika kita terlibat dalam penghasilan makanan sejukbeku pasarannya adalah lebih sedikit keperluannya, iaitu perlu pakej dengan peti ais sekali !. Jika ini terjadi modal untuk memulakan perniagaan produk sejukbeku ni sudah pasti agak besar.
Bayangan yang mudah dalam aktiviti pemasaran produk sejuk beku ini adalah cara bagaimana kita nak jual ais krim. Semua tempat pengeluaran, penyimpanan, penghantaran, serta tempat pemasaran mesti tempat yang sejuk, jika tidak ais krim akan cair dan rosak. Begitulah kaedah nak jual makanan sejukbeku ni,anda mungkin kata makanan sejukbeku seperti karipap,roti canai dan seumpamanya tak cair, namun sebenarnya perubahan suhu dari sejuk beku kepada suhu yang lebih tinggi akan merosakan makanan itu terutama bakteria atau kuman boleh membiak dalam makanan sejukbeku itu, lalu menjadikan inti ataupun makanan itu basi, rosak, berbau dan jika dimakanan oleh pengguna boleh menyebabkan keracunan makanan dengan gejala sakit perut, muntah dan sebagainya.
Oleh itu saya cadangkan bagi mereka yang terlibat dalam pemasaran makanan sejukbeku pastikan rantai sejukbekunya ' cold chain' tidak terputus dimana -mana. Ini pentingnya memahami teknologi makanan dan mengaplikasikan dalam dunia perniagaan.
Tuesday, January 26, 2010
Teknologi Makanan Di PUSPRO Merlimau, Melaka
Pada hari isnin yang lepas saya berpeluang melawat Pusat Pemasaran Produk (PUSPRO), milik FAMA di Merlimau, Melaka.
Wednesday, January 20, 2010
Seminar Madu Awam dan International
Agak lama saya tak update blog Teknologi Makanan ini kerana hampir seminggu saya berada di Kota Bharu, Kelantan kerana menghadiri seminar Madu Awam dan International. Saya juga turut serta dalam 2 post conference workshop yang diadakan di USM Kubang Kerian, Kelantan.
Kehadiran saya dalam dua seminar yang bermula dari 11 Januari 2010 hingga 18 Januari 2010, banyak memberi pendedahan saintifik berkatian dengan kehebatan madu lebah ini. Seminar Madu ini bertemakan The Medicinal Used of Honey yang dijalankan bersama Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian dan FAMA serta Kementerian Pertanian Malaysia yang diadakan di Hotel Renaissance Kota Bharu.
Selama seminggulah saya menetap dihotel berkenaan yang bagi saya amat baik kemudahanya disamping lokasinya bersambungan dengan pasaraya Billion serta berhampiran dengan beberapa kedai makan tempatan, yang memudahkan saya nak makan terutama waktu malam. Bila tidor dibilik hotel ini kekadang menjadikan saya sukar nak lelapkan mata, oleh itu kena pekena teh atau nescafe bersama sahabat sambil beborak kedai kopi baru kemudian jam 2 pagi masuk tidor.
Seminar madu ini merupakan seminar kali kedua diadakan di Malaysia, kali pertama untuk seminar awam diadakan di Kedah. Dalam kedua - dua seminar ini banyak perkara serta kegunaan madu untuk kesihatan serta perubatan diketengahkan oleh Pakar Sains serta Doktor Perubatan serta Pengamal Perubatan Tradisi berkaitan penggunaan madu untuk kesejahteraan diri.
Banyak paper kajian telah dibentangkan pada seminar madu ini yang mana sebahagian besar kandungan kajian adalah berkaitan dengan kelebihan Madu Lebah Tualang dalam membantu meningkatkan kesihatan dan saya akan kongsikan pada masa akan datang.
Madu Lebah Tualang merupakan madu lebah hutan yang banyak diperolehi di Kedah dan sebahagian besar dipasarkan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dengan jenama Agromas. Oleh itu dapatkan produk madu lebah tualang asli daripada FAMA.
Rakan semeja semasa dinner
Inilah lebah yang telah dinamakan satu surah dalam al-quran yang mengeluarkan madu daripada perutnya untuk manafaat manusia sejagat.
Teknologi Makanan mencadangkan anda mengamalkan memakan madu asli satu sudu makan ( 1 tablespoon) sebelum sarapan dan sebelum tidor. Insya Allah ia banyak manafaat untuk kesihatan badan sepanjang hayat.
Insya Allah saya akan bongkarkan rahsia kehebatan madu, urutan madu, menguji ketulinan madu dan banyak lagi pada posting akan datang. TQ
Madu Lebah Tualang merupakan madu lebah hutan yang dihasilkan oleh lebah liar dan turut dipasarkan oleh FAMA. Dapatkan madu ini dipejabat - pejabat FAMA negeri berdekatan dengan anda.Ia juga ada dipasarkan di kedai atau outlet milik FAMA seperti di Agrobazaar Mydin USJ1, Subang Jaya, Agrobazar RnR Ulu Bernam (menghala ke KL), Agrobazaar Jejantas Air Keroh..
Insya Allah saya akan bongkarkan rahsia kehebatan madu, urutan madu, menguji ketulinan madu dan banyak lagi pada posting akan datang. TQ
@ TEKNOLOGI MAKANAN 2010
Friday, January 8, 2010
Kontrak Pengilangan Cara Mudah Berniaga Tanpa Kemahiran Teknologi Makanan
Teknologi Makanan pada hari ini akan berkongsi satu kaedah bagaimana kita mampu menghasilkan produk - produk makanan untuk dipasarkan tanpa perlu kemahiran dalam teknologi makanan. Cara mudah untuk hasilkan produk tanpa perlu kita keluarkan modal yang besar adalah dengan membuat kontrak pengilangan dengan kilang - kilang yang sedia menawarkan kontrak pengilangan untuk produk yang kita ingin pasarkan.
Pada hari ini semakin ramai usahawan yang menjalankan aktiviti perniagaan makanan tanpa memiliki kilang dan dengan ini akan menjimatkan kos dan tenaga serta masa. Kontrak pengilangan dalam bahasa yang mudah adalah kita mengupah orang lain ataupun kilang untuk membuat produk -produk yang kita inginkan.
Penghasilan produk dengan teknik kontrak pengilangan ini memberikan seorang usahawan banyak kebaikan kerana usahawan ini tidak perlu mahir bidang teknologi makanan, tidak perlu bersusah payah nak cari duit untuk buat kilang, beli mesin serta servis mesin, bayar gaji, EPF, SOCSO, OT kakitangan kilang dan macam - macam perkara yang memeningkan kepala serta pelaburan yang besar dalam menghasilkan produk makanan. Kita hanya upah kilang lain yang sediaada dan kita pasarkan produk berkenaan sahaja.
Inilah trend penghasilan makanan dan pemasaran makanan pada hari ini, kita lihat sahaja dipasaraya besar seperti TESCO dan Giant. Mereka pun dah ada brand sendiri untuk produk - produk yang mereka tahu laris jualannya, seperti susu pekat manis, kicap, gandum dan pelbagai lagi .
Dengan teknik kontrak pengilangan ini, seolah - olah pasaraya besar ini membeli terus daripada kilang dan mereka boleh 'custom made' ikut kos dan citarasa mereka dan dengan ini mereka boleh tawarkan pada harga yang lebih murah jika dibandingkan dengan produk pesaing !. Ini juga menjadikan mereka dapat mengaut keuntungan yang lebih besar.
Usahawan yang menghasilkan produk melalui kaedah kontrak pengilangan ini juga, dapat memberikan tumpuan yang lebih kepada aktiviti pemasaran produk yang merangkumi; jualan, pengedaran,promosi serta pengiklan. Ini mengurangkan tekanan jika usahawan berkenaan daripada memeting kepala dok fikir masaalah kilang.
Kontrak pengilangan juga mampu memberikan usahawan peluang menambah jenis serta kategori produk untuk jual dengan cepat. Sebagai contoh usahawan boleh hasilkan dengan cepat produk berlainan kategori seperti kopi, kordial, biskut dan macam - macam produk dengan kontrak pengilangan. Jika tidak, usahawan terpaksa bina kilang kopi, kilang biskut dan kilang kordial jika nak keluarkan produk - produk ini sendiri dan ini tentu perlukan modal yang besar.
Pada hari ini semakin ramai usahawan yang menjalankan aktiviti perniagaan makanan tanpa memiliki kilang dan dengan ini akan menjimatkan kos dan tenaga serta masa. Kontrak pengilangan dalam bahasa yang mudah adalah kita mengupah orang lain ataupun kilang untuk membuat produk -produk yang kita inginkan.
Penghasilan produk dengan teknik kontrak pengilangan ini memberikan seorang usahawan banyak kebaikan kerana usahawan ini tidak perlu mahir bidang teknologi makanan, tidak perlu bersusah payah nak cari duit untuk buat kilang, beli mesin serta servis mesin, bayar gaji, EPF, SOCSO, OT kakitangan kilang dan macam - macam perkara yang memeningkan kepala serta pelaburan yang besar dalam menghasilkan produk makanan. Kita hanya upah kilang lain yang sediaada dan kita pasarkan produk berkenaan sahaja.
Inilah trend penghasilan makanan dan pemasaran makanan pada hari ini, kita lihat sahaja dipasaraya besar seperti TESCO dan Giant. Mereka pun dah ada brand sendiri untuk produk - produk yang mereka tahu laris jualannya, seperti susu pekat manis, kicap, gandum dan pelbagai lagi .
Dengan teknik kontrak pengilangan ini, seolah - olah pasaraya besar ini membeli terus daripada kilang dan mereka boleh 'custom made' ikut kos dan citarasa mereka dan dengan ini mereka boleh tawarkan pada harga yang lebih murah jika dibandingkan dengan produk pesaing !. Ini juga menjadikan mereka dapat mengaut keuntungan yang lebih besar.
Usahawan yang menghasilkan produk melalui kaedah kontrak pengilangan ini juga, dapat memberikan tumpuan yang lebih kepada aktiviti pemasaran produk yang merangkumi; jualan, pengedaran,promosi serta pengiklan. Ini mengurangkan tekanan jika usahawan berkenaan daripada memeting kepala dok fikir masaalah kilang.
Kontrak pengilangan juga mampu memberikan usahawan peluang menambah jenis serta kategori produk untuk jual dengan cepat. Sebagai contoh usahawan boleh hasilkan dengan cepat produk berlainan kategori seperti kopi, kordial, biskut dan macam - macam produk dengan kontrak pengilangan. Jika tidak, usahawan terpaksa bina kilang kopi, kilang biskut dan kilang kordial jika nak keluarkan produk - produk ini sendiri dan ini tentu perlukan modal yang besar.
Friday, January 1, 2010
Rahsia Membuat Cili Boh
Teknologi Makanan hari ini akan berkongsi dengan anda bagaimana dengan mudahnya kita mampu buat cili boh. Cili boh ini banyak digunakan dalam masakan kita seharian namun saya sendiri tak pasti bagaimana Cili Boh ini dapat namanya. Perkataan Boh ini banyak digunakan dinegara kita, Cili Boh, Teh Boh, Boh-sia, Boh - jan...mmmm dan macam - macam lagi.
Subscribe to:
Posts (Atom)
SUMBANGAN IKHLAS
Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu, SUMBANGAN IKHLAS daripada pembaca amat di alu - alukan.
Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:
NAMA :NOH
Akaun Maybank No. 112361650899.