Hari ini saya ke Forum Standard Halalan Toyyiban yang telah diadakan di Dewan Serbaguna, Masjid Wilayah Persekutuan. Forum ini membincangkan standard halal untuk 'Trasportation, Warehousing and Retailing'.
>>>>>> bersambung..nanti ..tunggguuuuuuuuuuuuuuu
Thursday, February 11, 2010
Tuesday, February 9, 2010
Peraturan - Peraturan Kebersihan Makanan 2009
Hari ini saya baru balik daripada hadir ke taklimat Peraturan Kebersihan Makanan 2009 yang dianjurkan oleh Kementerian Kesihatan. Taklimat ini telah diadakan di Institut Pengurusan Kesihatan yang terletak di jalan Bangsar.
Peraturan - Peraturan Kebersihan Makanan 2009 (PPKM2009) merupakan undang - undang yang telah diwartakan oleh kerajaan pada 28 Februari 2009 dan akan mula dikuatkuasakan pada 1 Mac 2010 dan penguatkuasaan sepenuhnya pada 1 Januari 2014.
Tujuan PPKM2009 diwujudkan adalah untuk melindungi pengguna daripada penyakit bawaan makanan serta menjamin keselamatan makanan yang dipasarkan untuk pengguna. Semua mereka yang terlibat dalam pengeluaran dan penjualan produk makanan kini tertakluk dibawah PPKM2009 ini merangkumi sekecil penjual makanan hingga kepada pengilang, pengusaha restauran, kedai makan serta pasaraya.
Dalam bahasa yang mudah PPKM2009 mengawal penjual makanan sekecil 'makcik yang menjual secara menjungjung bakul', penjual tepi jalan, penjual cendol, penjual nasi lemak, penjual goreng pisang, penjual dipasar malam, pasar tani, pasar tamu dan hampir kesemuanya yang menjual makanan.
Bagaimana PKKM2009 ini mengawal kesemua ni ?. Peraturan pertama yang perlu dipatuhi oleh semua penjual makanan tadi adalah mereka semua WAJIB BERDAFTAR DENGAN KEMENTERIAN KESIHATAN dan mendapat SIJIL PENDAFTARAN. Untuk pendaftaran ini boleh dibuat dipejabat kesihatan daerah atau pun secara online di http://fsq.gov.my dan hingga kini pendaftaran adalah PERCUMA dan tempoh sah laku adalah untuk 3 tahun.
Bila anda telah daftar pastikan dapatkan atau beli atau download PPKM2009 dan ikut serta patuhi peraturan berkenaan, jangan pulak daftar dan PPKM2009 tak ikut, payah nanti.
Kegagalan seseorang atau usahawan mendaftar dan mempamerkan sijil daftar ini boleh jika disabitkan kesalahan di denda tidak lebih daripada RM10,000 atau dipenjara 2 tahun.
Jika dilihat pada PPKM2009, mereka yang wajib daftar ini terdapat dalam Jadual Pertama dibawah tajuk PREMIS MAKANAN;
1: Semua premis makanan yang terlibat dalam pengilangan makanan;
2: Semua premis makanan yang terlibat dalam katering dan katering makanan besar- besaran
3: Semua premis di mana makanan disedia, diproses, disimpan dan dihidangkan untuk jualan.
4: Semua kenderaan yang makanan sedia dimakan dijual
Banyak lagi perkara yang disentuh dalam PPKM2009 ini, oleh itu saya sarankan jika anda terlibat dalam industri makanan dapatkan PPKM2009 ini, boleh juga di download daripada laman web Bahagian Kawalan Mutu Makanan.
Bagi mereka yang terlibat dalam bidang teknologi makanan pula saya telah dimaklumkan bahawa bagi menguatkuasakan PPKM2009 ini, Kementerian Kesihatan akan meningkatkan pengetahuan serta kemahiran sediada serta menambah kakitangan baru untuk melaksanakan PPKM2009 ini, oleh itu sentiasalah intai - intai laman web atau baca paper jika ada kerja kosong di Kementerian ini.
Manakala untuk konsultan makanan pula ini juga satu peluang untuk anda terlibat dalam membantu masyarakat memahami kepentingan kebersihan makanan, kerana dalam Peraturan 30(1) PPKM2009 telah jelas menyatakan bahawa saya petik " Pengendali Makanan hendaklah menjalani latihan pengendalian makanan dan mendapat Sijil Latihan Pengendalian Makanan daripada institut yang ditentukan oleh Pengarah". ( Pengarah Kesihatan).
Ia juga merangkumi kakitangan yang terlibat dalam pengendalian makanan ini...ramai ni weh...ini peluang kerana dianggarkan ada berapa banyak restauran, pasar tani, pasar malam , usahawan macam - macam ada yang WAJIB hadir latihan ini .
@TEKNOLOGI MAKANAN 2010
Sunday, February 7, 2010
Teknologi Makanan dan Jenama ( Brand)
Teknologi Makanan dan Jenama perlu bergabung serta bertindak seiringan dalam pemasaran produk makanan bagi memastikan produk itu mampu bersaing dipasaran lokal dan global. Tanpa penjenamaan yang mantap, sesuatu produk makanan walaupun dihasilkan dengan teknologi makanan yang canggih pun ianya akan gagal dipasaran, yakni tidak mampu dijual dengan hebat dan bertahan lama dan begitulah sebaliknya.
Sebagai contohnya produk ' Murtabak Pak Din' dan KFC yang mana anda pernah dengar ? .Saya yakin sudah pasti KFC. Ape cerita dengan murabak Pak Din ?. Pelik bukan ?. Murtabak Pak Din seingat saya merupakan suatu jenama untuk satu produk makanan iaitu murtabak yang telah cuba dikomersialkan pada era seingat saya tahun 80'an atau 90'an. Ia merupakan murtabak tersohor pada masa itu kerana mengandungi lebih daripada 80 jenis rempah ratus daripada formula rahsia pemiliknya dan telah cuba di franciaskan keseluruh negara. Saya pernah makan murtabak yang dijenamakan ' Murtabak Pak Din' ini suatu masa dahulu dan ianya memang enak, namun kini telah lenyap !. Kenapa ?.
Berbanding dengan jenama luar tersohor KFC, McD dan A & W yang masih kekal hingga hari ini. KFC merupa ayam goreng sahaja dengan rempah ratus rahsia juga. Di Malaysia ianya di proses di kilang Ayamas di Klang namun jualan KFC semakin mantap dan meningkat setiap tahun, walaupun ada cubaan boikot sedikit masa dahulu. Kenapa jenama KFC kekal manakala jenama ' Murtabak Pak Din' hilang ?. Pada hal kedua - duanya merupakan produk makanan popular dihasilkan menggunakan kaedah teknologi makanan seperti fomula yang sama, cara memasak yang tertentu serta menggunakan bahan yang berkualti !.
Pada pandangan saya adalah kegagalan dalam pengurusan jenama !. Jenama merupakan logo, simbol atau pun perkataan yang dilabelkan kepada sesuatu produk, tak kira samaada produk makanan ataupun tidak perlu diurus dengan baik. Sesebuah syarikat perlu ada pengurusan jenama ataupun ' brand management', jika tidak jenama itu akan gagal seterusnya produk yang terhasil bersama jenama itu akan lenyap.
Senario kedua; pernah dengar Milo dan Nescafe ?.Ia kedua - dua ini adalah jenama, nama sebenar produk mereka adalah minuman coklat segera untuk Milo manakala Nescafe adalah minuman kopi segera, namun dengan pengurusan jenama yang baik semenjak puluhan tahun yang lalu, kedua - dua produk dan jenama ini telah dibudayakan kedalam maysarakat Malaysia, hinggakan bila kita kekedai mamak atau melayu bila kita nak minum pun kita sebut jenamanya, contoh..' Bagi saya milo ais satu atau pun bagi saya nescafe ais satu'. Inilah kehebatan jenama dan pemasaran. Sedangkan produk yang hampir sama dengan jenama yang berlainan ada dipasaran seperti Ovaltine, Vico untuk mili manakala Indoncafe untuk nescafe..kini muncul Radix..Contoh lain seperti ' Maggie'..kenapa tak sebut bagi mee segera goreng satu ? atau bagi Mamee goreng satu ? atau Indomee ka...
Bayangkan jika produk makanan milik kita yang telah dihasilkan melalui teknologi makanan dan jenamanya dibudayakan dalam masyarakat Malaysia..sukarkah kita nak menjualnya ?. Sudah pasti tidak.Oleh itu jenamakanlah produk makanan yang dihasilkan oleh teknologi makanan itu dengan baik dan uruskan penjenamaannya supaya ia mantap dan mampu berdayasaing dipasaran glokal kerana tanpa penjenama yang mantap usaha anda dalam penghasilan makanan dengan teknologi makanan yang canggih serta termoden pun akan gagal dipasaran.
Sebagai contohnya produk ' Murtabak Pak Din' dan KFC yang mana anda pernah dengar ? .Saya yakin sudah pasti KFC. Ape cerita dengan murabak Pak Din ?. Pelik bukan ?. Murtabak Pak Din seingat saya merupakan suatu jenama untuk satu produk makanan iaitu murtabak yang telah cuba dikomersialkan pada era seingat saya tahun 80'an atau 90'an. Ia merupakan murtabak tersohor pada masa itu kerana mengandungi lebih daripada 80 jenis rempah ratus daripada formula rahsia pemiliknya dan telah cuba di franciaskan keseluruh negara. Saya pernah makan murtabak yang dijenamakan ' Murtabak Pak Din' ini suatu masa dahulu dan ianya memang enak, namun kini telah lenyap !. Kenapa ?.
Berbanding dengan jenama luar tersohor KFC, McD dan A & W yang masih kekal hingga hari ini. KFC merupa ayam goreng sahaja dengan rempah ratus rahsia juga. Di Malaysia ianya di proses di kilang Ayamas di Klang namun jualan KFC semakin mantap dan meningkat setiap tahun, walaupun ada cubaan boikot sedikit masa dahulu. Kenapa jenama KFC kekal manakala jenama ' Murtabak Pak Din' hilang ?. Pada hal kedua - duanya merupakan produk makanan popular dihasilkan menggunakan kaedah teknologi makanan seperti fomula yang sama, cara memasak yang tertentu serta menggunakan bahan yang berkualti !.
Pada pandangan saya adalah kegagalan dalam pengurusan jenama !. Jenama merupakan logo, simbol atau pun perkataan yang dilabelkan kepada sesuatu produk, tak kira samaada produk makanan ataupun tidak perlu diurus dengan baik. Sesebuah syarikat perlu ada pengurusan jenama ataupun ' brand management', jika tidak jenama itu akan gagal seterusnya produk yang terhasil bersama jenama itu akan lenyap.
Senario kedua; pernah dengar Milo dan Nescafe ?.Ia kedua - dua ini adalah jenama, nama sebenar produk mereka adalah minuman coklat segera untuk Milo manakala Nescafe adalah minuman kopi segera, namun dengan pengurusan jenama yang baik semenjak puluhan tahun yang lalu, kedua - dua produk dan jenama ini telah dibudayakan kedalam maysarakat Malaysia, hinggakan bila kita kekedai mamak atau melayu bila kita nak minum pun kita sebut jenamanya, contoh..' Bagi saya milo ais satu atau pun bagi saya nescafe ais satu'. Inilah kehebatan jenama dan pemasaran. Sedangkan produk yang hampir sama dengan jenama yang berlainan ada dipasaran seperti Ovaltine, Vico untuk mili manakala Indoncafe untuk nescafe..kini muncul Radix..Contoh lain seperti ' Maggie'..kenapa tak sebut bagi mee segera goreng satu ? atau bagi Mamee goreng satu ? atau Indomee ka...
Bayangkan jika produk makanan milik kita yang telah dihasilkan melalui teknologi makanan dan jenamanya dibudayakan dalam masyarakat Malaysia..sukarkah kita nak menjualnya ?. Sudah pasti tidak.Oleh itu jenamakanlah produk makanan yang dihasilkan oleh teknologi makanan itu dengan baik dan uruskan penjenamaannya supaya ia mantap dan mampu berdayasaing dipasaran glokal kerana tanpa penjenama yang mantap usaha anda dalam penghasilan makanan dengan teknologi makanan yang canggih serta termoden pun akan gagal dipasaran.
Friday, February 5, 2010
Teknologi Makanan Tiada Jaminan Makanan Halal Lagi Suci
Bidang teknologi makanan bidang yang terlibat dalam penghasilan makanan dengan teknologi terkini, namum makanan yang terhasil tiada jaminan ianya halal lagi suci. Namun begitu ilmu teknologi makanan boleh digunakan untuk menghasilkan makanan halal suci lagi berkualiti.
Oleh itu bidang teknologi makanan ini amat memerlukan kepakaran ahli teknologi makanan yang beragama Islam supaya dapat menghasilkan makanan menurut kehendak Islam iaitu makanan halal lagi suci. Pada pandangan saya hanya Muslim Food Technologist akan faham dalam menghasilkan makanan halal.
Produk makanan halal sebenarnya mempunyai potensi pasaran yang amat besar dan kini sudah ada syarikat - syarikat daripada negara kita mengeksport produk makanan halal ke Eropah dan juga USA. Begitu juga dinegara barat sendiri telah banyak muncul pengeluar produk halal untuk di eksport balik kenegara - negara majori penduduknya umat Islam.
Produk - produk makanan halal ini yang telah disahkan halal dilabelkan dengan logo - logo halal dan dijadikan logo halal ini telah dijadikan ' co-branded' dengan jenama mereka yang sedia ada. Dengan erti kata yang lain, logo halal dijadikan satu lagi jenama penyokong kepada jenama yang sediaada yang dimiliki oleh sesebuah syarikat.
Oleh itu bagi pengeluar makanan halal, sangat elok mendapatkan pengesahan sijil halal daripada badan yang diiktiraf oleh kerajaan, untuk menyakinkan pengguna serta dapat meningkatkan pemasaran produk makanan halal. Bagi pengguna muslim, belilah produk makanan yang disahkan halal bagi menjamin kesejahteraan diri dan keluarga untuk dunia dan akhirat, terutama produk makanan yang dikeluarkan oleh bumiputra Islam berlogo halal bagi menjamin produk yang dimakan itu halal lagi suci.
Sais Pasaran Makanan Halal
Tuesday, February 2, 2010
Pemanis Tanpa Gula - Stevia
Kenaikan harga gula menjadikan ramai diantara kita mencari alternative pemanis yang lain. Sebenarnya teknologi makanan beberapa tahun yang lalu telah mengemukakan pelabagai gantian pemanis selain daripada gula tebu, antaranya madu dan juga gula tiruan seperti sakarin ( saccharin) namun harganya mahal serta sifatnya adalah gula tiruan meragukan pengguna.
Kini bila harga gula naik lagi pencarian pemanis tiruan atau pemanis asli pengganti gula mula menjadi perhatian. Kini pokok stevia didapati berpotensi untuk dijadikan pemanis pengganti gula.
Stevia adalah sejenis tumbuhan agak baru di negara ini biarpun hakikatnya sudah lama digunakan di sesetengah negara sebagai bahan pemanis. Tumbuhan yang nama saintifiknya Stevia Rebaudiana, digunakan masyarakat Asli Red Indian Guarani di Amerika Selatan sejak 1,500 tahun lalu sebagai pemanis bagi ubat pahit.
Ia turut dikenali sebagai makanan tambahan dan herba merawat penyakit berkaitan kencing manis, obesiti, menurunkan tekanan darah tinggi, melawaskan kencing dan merawat luka terbakar. Namanya bagaimanapun mula menjadi sebutan penduduk tempatan kira-kira lima tahun lalu apabila khasiatnya sebagai pemanis yang sesuai di ambil pesakit diabetes heboh diperkatakan dan akhir-akhir ini dilonjak sebagai berpotensi menjadi tanaman komersial di negara kita walaupun stevia berasal dari Paraguay, Amerika Selatan.
Stevia sejenis pokok renek berdaun bujur, batangnya lembut, bunga halus dan gerutu ini juga dikenali sebagai daun manis atau madu kerana mengandungi bahan yang 200 kali lebih manis daripada gula biarpun masih ada rasa pahitnya.
Daun Stevia mengandungi dua komponen utama pemanis di dalamnya iaitu steviosid dan rebaudiosid A. Kedua-dua bahan pemanis itu akan berkurangan jika tanaman berkenaan dituai lebih awal.
Namun, jika bahan steviosid dan rebaudiosid A diasingkan dalam proses makmal, maka rasa pahit dalam stevia akan dapat dihilangkan dan ia sesuai untuk dijadikan pemanis tanpa rasa pahit. Rasa pahit yang ada pada stevia kurang digemari sesetengah orang dan menjadi antara halangan utama sebagai makanan pengganti gula.
Stevia dipercayai mula dibawa masuk ke negara ini pada 1970-an dan kajian mengenainya berterusan sehingga ke hari ini, namun hanya dikenali ramai sejak lima tahun kebelakangan ini.
Stevia sudah pun dijadikan pengganti gula di Jepun dan menguasai 40 peratus industri pemanis manakala Korea Selatan menjadi negara kedua terbesar menjadikan stevia sebagai bahan pemanis. Di Kanada, India, China, Russia dan Paraguay, bahan pemanis itu diusahakan secara komersial.
Pada satu masa dulu kerajaan Amerika Syarikat jua mengharamkan kemasukan stevia sebagai pengganti gula. Namun, pada lewat 2008, pihak Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika Syarikat (FDA) mula meluluskan stevia sebagai bahan makanan yang selamat dimakan dan dikategorikan sebagai makanan tambahan dan herba bukannya pengganti gula.
Di Brazil dan Jepun berjuta -juta orang menggunakan stevia sebagai perisa makanan dan pemanis semula jadi, malah menjadi perisa makanan diluluskan sejak 20 tahun lalu. Penduduk Jepun dikatakan kumpulan pengguna terbesar menggunakan stevia bagi tujuan memaniskan hampir semua produk makanan.
Kini saya yakin dengan pengentahuan teknologi makanan yang dimiliki oleh rakyat negara ini,lambat laun tananam stevia akan mula mendapat tempat dihati pengguna Malaysia. Sedikit masa dahulu saya pernah dengar sebuah kilang memproses stevia ini telah pun beroperasi di Negeri Sembilan, namun hingga kini saya belum berkesempatan berkunjung ke kilang memproses stevia di Negeri Sembilan itu.
@Teknologi Makanan 2010
Subscribe to:
Posts (Atom)
SUMBANGAN IKHLAS
Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu, SUMBANGAN IKHLAS daripada pembaca amat di alu - alukan.
Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:
NAMA :NOH
Akaun Maybank No. 112361650899.